Produkttest: Freia Melkesjokolade Cookies

Innlegget om disse kjeksene på consuming.no i går fikk meg til å huske at “Oi, jeg har jo faktisk en sånn boks i skapet jeg og!” Jeg kjøpte den da den kom i butikken og har helt glemt den. Dels fordi jeg vanligvis ikke er så glad i sjokoladecookies, jeg foretrekker de lyse, og dels fordi vel.. browniene som kom fra samme merket i høst imponerte meg virkelig ikke.. Om du følger bloggen husker du kanskje at jeg skrev om de browniene her, og at jeg syns de var alt for søte, og generelt kjedelige.

Men de her.. de her! Så veldig mye bedre enn forventet!

De er crispy, chewy, søte men ikke for søte, sjokoladete.. alt jeg ser etter i en god cookie. Dessuten har de den flakete overflaten man gjerne vil ha på brownies, men så er de såppass tynne at de like vel er en cookie. For meg som elsker hjørnestykkene av brownies er dette perfekt. Mine felles hjørnestykke-venner vet hva jeg snakker om. Der brownien er blitt stekt litt ekstra og er akkurat litt mer chewy enn resten. Oh yes.

Tingen med dette produktet er at jeg er strålende fornøyd med resultatet.. men ikke så fornøyd med emballasje, og jeg har en bitteliten ting å pirke på ved fremgangsmåten. Denne boksen med cookie mix er nemlig slående lik boksen med brownie mix. Det er nesten umulig å se forskjell om du ikke vet at du ser etter cookies og ikke brownies. Det burde absolutt vært en annen farge eller noe annet som kjennetegnet denne mixen, selv om jeg skjønner at Freia spiller på melkesjokolade og at den har et gult design, så er det vel viktigere at forbrukerne faktisk ser at det er kommet et nytt produkt og blir fristet til å kjøpe det?

Her ser du pakken med Brownies, og den med Cookies ser helt lik ut, bare med en cookie på. Jeg hadde tenkt å vise begge pakkene ved siden av hverandre men freia.no har tydeligvis ikke blitt oppdatert med bilde av produktet.


Bildet er lånt fra www.freia.no

Angående fremgangsmåten er den egentlig veldig enkel. Man skal blande mixen med ett egg og 20 gram smeltet smør, røre inn halvparten av sjokoladelinsene som følger med, fordele i 8 emner på et bakepapir, og strø over resten av sjokoladelinsene.

Så steker du på 150 grader, i 15-20 minutter. Deretter skal kjeksene avkjøles på platen i ti minutter før du flytter dem, dette er ganske viktig, i og med at de er relativt myke når de kommer ut av ovnen, men stivner ettersom de kjøler.

Stort pluss for rikelig med sjokoladelinser! Og jeg elsker den milde melkesjokoladesmaken!

Jeg stekte forresten kjeksene mine i nøyaktig 15 minutter og de ble perfekte, akkurat som på pakken!

Så var det den lille tingen angående fremgangsmåten, som egentlig er 4 ting:

1. Om du opplever det samme som meg, at deigen ikke blir en deig, men heller en liten klump med ekstra mix rundt, tilsett 2 ss lunkent vann. Dette gjør at mixen faktisk    kommer sammen til en deig, og at du kan røre ut mixen ordentlig. Ett egg og 20 gram smør var alt for lite væske til den pakken jeg hadde kjøpt.

2. Ikke lag 8 emner, lag 10! Det virker kanskje som en uviktig greie, men det har noe å si for steketid og konsistens, bare stol på meg, du vil ha ti av de her.

3. Du kommer til å tenke at det er veldig lite deig, og at dette umulig kan bli 8, eller da 10, kjeks. Men det kan det! Om du har muligheten, bruk en cookiescooper, da får du 10 like store kjeks.

4. Ikke bruk en visp til å jobbe sammen røren, bruk en slikkepott! Bruker du en visp kommer du til å ende opp med en stor klump deig på pinne…

 

Kort oppsummert: Om du skal finne denne pakken må du se godt etter i bakemixhyllen, og når du lager dem kan det hende at du må tilsette litt vann. Men resultatet er verdt det! Sweet, chewy, chocolaty goodness! Terningkast lag den til helgen!

 

 

#produkttest #cookies #bakemix #produktslipp #freia #bakeblogg #matblogg #kakeblogg #chewy

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg