Artikkel i Bolig Drøm og Two Layer Passionfruit Eldeberry Pavlova!

Husker du helt tilbake i Mars da jeg sa at jeg hadde fått et spennende oppdrag som jeg drev og jobbet med? Vel, nå kan jeg endelig få dele med dere hva det var! Jeg ble bedt om å lage tre oppskrifter til Maiutgaven av BoligDrøm, med utgangspunkt i mine favorittsmaker.

Det skulle være tre desserter som kunne serveres etter en god middag, gjerne en kake, men jeg var så heldig at jeg også fikk lov å bidra med en no bake cheesecake på glass og en nydelig konfekt som jeg skal dele med dere siden!

 

Hele oppdraget var utrolig spennende, nærvepirrende, og ikke minst lærerikt, og nå håper jeg bare dere liker festdessertene like mye som jeg gjør!

Her er selve festkaken til artikkelen, en dobbel pavlova med søte og syrlige smaker.

 

Det er faktisk første gang jeg har laget en pavlova, så gud vet hvorfor jeg valgte akkurat denne kaken til en slik jobb. Det er bare noe med Pavlova som skriker “Maifest” for meg, selv om jeg aldri har vært spesielt begeistret over den selv, så har jeg alltid beundret de bugnende eksemplarene jeg har sett på forskjellige kakebord opp igjennom årene, og nå har jeg laget min egen versjon med pasjonsfrukt og eldebær. 

Kanskje ikke helt tradisjonell med bær og vanlig kremfløte, men oi så god!

 

Pavlova Bunn ( 2 bunner á 20 cm) :

4 eggehviter

250 gram sukker

1 ts maizena

1 ts eplecidereddik

1 ts vaniljeessens

 

Fyll:

6 dl kremfløte

2 ss hvitt sukker

2 ts konsentrert hyllebærsaft

 

Topping:

200 gram pasjonsfrukt curd blandet med frøene av én pasjonsfrukt

Stripete Pikekyss

 

 

Du gjør:

Bunn:

Pisk eggehvitene stive.

Sikt sammen sukker og maizena, og ha i halvparten av blandingen. Pisk igjen.

Ha så i resten av blandingen og pisk til du får en blank stiv masse.

Ha i eplecidereddik og pisk til sukkeret er oppløst og marengsen igjen er blank og stiv.

Form marengsen til to sirkler på 20 cm, på en bakepapirkledt stekeplate.

Forvarm ovnen til 150 grader og la bunnene steke i 10 minutter, før du setter varmen ned til 90 grader.

Stek i 40 minutter til 1 time.

Følg med på pavlovaene mens de steker, alle ovner er forskjellige og det kan hende du trenger å justére varmen underveis.

Skru ned varmen til 80-75 grader om du synes bunnene begynner å få farge.

Avkjøl på platen.

 

Fyll:

Pisk kremfløten til den tykner litt. Bruk kremfløte rett fra kjøleskapet, da er den lettere å piske.

Tilsett den konsentrerte eldebærsaften og pisk til du har ønsket tykkelse.

Sett til side.

 

Montéring:

Legg den ene pavlovabunnen på det serveringsfatet du skal bruke.

Bre over halvparten av eldebærkremen, og pasjonsfrukt curden.

Sett forsiktig på den andre bunnen og bre over resten av kremen.

Pynt med det du måtte ønske av frukt, bær eller små Pikekyss som jeg har brukt her.

Du kan også pynte med hjemmelagede små flagg eller bannere for å virkelig få i gang feststemningen!

 

 

#pavlova #maifest #17mai #dessert #kake #bakeblogg #kakeblogg #matblogg #marengs #festkake

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg