Chocolate Raspberry Devil’s Food Sommerkake med Bailey’s Chocolate Caramel Buttercream!

Jeg fikk en liten request om å lage en bursdagskake til et overaskelsesselskap i forrige uke. De som bestilte kaken hadde tidligere sett denne skjønnheten her som jeg laget i fjor, og ville ha noe liknende.

Denne gangen fylte jeg kaken med en frisk bringebærsmørkrem, og brukte en Limited Edition Caramel Bailey’s i dekkekrem. Det er som vanlig Bailey’s, bare med hint av karamell. Heldigvis slo det ann, og kaken forsvant som dugg for solen!

Vanligvis ville jeg ikke lagt ut oppskriften på denne siden jeg ikke fikk tatt noen bilder av hvordan kaken ble inni, men jeg kunne jo ikke skjære i den før bursdagsbarnet fikk kaken sin!

Det var egentlig litt dumt for den ble utrolig fin med lys rosa bringebærsmørkem opp mot den mørke Devil’s Food sjokoladebunnen. Pluss de friske bringebærene utenpå kaken da!

Jeg lovet like vel en veldig hyggelig leser på Instagram å legge ut oppskriften på denne bomben av en kake her om dagen, og det tok litt lenger tid enn jeg hadde planlagt! Bedre sent enn aldri tenker nå jeg, så her kommer den!

I oppskriften under vil du se at jeg plutselig bytter fra gram til dl når det kommer til kakaoen og vannet som skal i kakebunnen. Det er fordi jeg alltid måler opp en dl bakekakao, så fyller på med 2 dl kokende vann, og så rører det sammen. På denne måten får jeg like mengdeforhold hver gang. Ellers bruker jeg somregel å måle opp ingrediensene mine i gram, da er det lettere å få samme resultat hver gang du baker den samme kaken!

En annen ting jeg kanskje bør nevne er at jeg bruker standard måleskjeer når jeg måler opp teskje og spiseskje av forskjellige ingredienser. Dette er en veldig kjekk måte å kontrollere at man faktisk får en spiseskje verdt av for eksempel vaniljesukker når man måler opp. Vanlige skjeer fra diverse serviser kan jo variere stort i størrelse og gir derfor ikke de riktige målene. Standard måleskjeer kan man få kjøpt i forskjellige bakebutikker som Kitchn og Cacas, men det hjelper også å vite at en standard spiseskje til oppmåling av ingredienser er på 15 ml, og en teskje er på 5 ml. 

 

Devil’s Food Sjokoladekake ( 20cm x2 ) :

200 gram smør

270 gram hvitt sukker

3 egg, str. L

1 dl bakekakao, mørk usøtet

2 dl kokende vann

310 gram siktet hvetemel, gjerne økologisk

1 ts bakepulver

1 ts natron

200 gram lettrømme

 

Bringebærsmøkrem:

240 gram usaltet smør

490+50 gram melis

230 gram ferske bringebær

2 ts vaniljeekstrakt

2 ts sitronsaft

1 ts sitronskall, finrevet

 

Bailey’s Karamell-Sjokoladesmørkrem:

240 gram usaltet smør

325 gram melis

30 gram bakekakao, mørk og usøtet

1 ss (15 ml)  Bailey’s Caramel Edition

 

Du gjør:

Kakebunn:

Pisk smør og sukker med en elektrisk mikser i ca. fem minutter, til blandingen blir hvit og luftig.

Sikt sammen mel, bakepulver, natron, salt og vaniljesukker og sett til side.

Tilsett eggene i smørblandingen, og rør godt.

Ha i melblandingen og rør godt.

Varm vannet og bland sammen med kakaoen. Avkjøl litt og bland i resten av deigen.

Rør inn rømmen.

Smør formene du vil bruke med smør og mel. Jeg brukte to former á 19 cm.

Stek midt i ovnen på 175 grader, i ca. 50 minutter, eller til en prøvepinne kommer ut uten deig.

La avkjøle i formen i rundt 10 minutter før du tar ut av formen og lar avkjøle på rist til kaken er fullstendig kald/romtemperert.

Sett gjerne kakene i kjøleskapet mens du lager kremene, da blir de fastere og lettere å dele.

Du kan også lage kakebunnene dagen før, pakke dem inn i plastfilm og la dem hvile i kjøleskapet over natten.

Bringebærsmørkrem:

Bruk romtempererte ingredienser, da minsker du sjansen for at kremen skiller seg, og den blir lettere å blande sammen.

Ha smør i en medium stor bolle og miks til smøret er glatt og lysnet.

Miks inn 3/4 av melisen, vanilje, sitronsaft og sitronskall.

Skyll av bringebærene og tørk lett av dem med kjøkkenpapir.

Miks inn bærene med håndmixer eller kjøkkenmaskin til de fleste bringebærene er knust og kremen er sammenhengende men litt kornet.

Miks inn resten av melisen, dette bør gi en tykk, elastisk krem, som ikke lenger er kornet.

Synes du kremen er for løs kan du sette den i kjøleskapet 1/2 til 1 time for å tykne.

Bailey’s Sjokoladesmørkrem:

Ha romtemperert smør i en stor miksebolle, og miks glatt.

Ha i melis, kakaopulver, og vanilje, og miks til en jevn, tykk frosting.

Skrap gjerne ned sidene av mikserbollen en gang eller to mens du mikser så er du sikker på at du får med all that good stuff som har en tendens til å gjemme seg i bunnen av bollen. Spesielt om du bruker en kjøkkenmaskin!

Ha til slutt i Bailey’s og miks røren jevn.

Synes du frostingen er for løs til å pynte med så kan du sette den i kjøleskapet til den oppnår ønsket konsistens. Min krem var helt ok å bre rundt kaken som den var, men for å pynte med en bord på toppen av kaken tok jeg kremen i en sprøytepose og satt den i kjøleskapet i ca. 20 minutter til den var fastere og lettere å sprøyte.

Montéring:

Skjer hver kakebunn i to tynnere bunner.

Legg en bunn på det fatet du skal servere på, og bre 1/4 av bringebærkremen.

Legg på bunn nummer to og bre over like mye bringebærkrem. Fortsett til du har brukt opp alle kakebunnene, og all bringebærkremen.

Bre et tynt lag av Baileys smørkremen rundt kaken, og sett i kjøleskapet i minst en time. Dette for at kaken skal sette seg, bli fastere og for at du ikke skal få smuler i det ytterste laget med krem, når du pynter kaken ferdig.

Ta kaken ut av kjøleskapet og dekk med et tykt lag smørkrem både rundt og på toppen av kaken.

Sprøyt gjerne en bord med Baileys smørkrem om du har noe igjen, og dekorer med friske bringebær.

Jeg brukte en fransk åpen stjerne tip til borden.

Oppbevar kaken i kjøleskapet til servering.

#kake #festkake #sjokoladekake #lagkake #bringebær #sommer #sommerinspo #bakeblogg #matblogg #dessertblogg #mat #dessert #norsksommer #baileys #smørkrem

6 kommentarer

Siste innlegg