Pumpkin Chocolate Chip Snickerdoodles!

English instructions at the bottom!

Jeg er vanligvis veldig forutsigbar når det kommer til kjeks, eller cookies, som jeg kaller dem om hverandre. Jeg vil ha dem chewy, seige og lyse, med store sjokoladebiter. Tenk sånn som de du får i bakeavdelingen på Meny og Ultra, de som er på størrelse med hånden din, og dufter brunt sukker.

Men noen ganger så er det faktisk greit å prøve noe nytt! Og nå som høsten banker på døren så har jeg lyst å svare: Oh hey, så hyggelig at du kom innom, jeg har bakt cookies!” Og for meg så er det noe med både gresskar og kanel som skriker høst. Så når jeg da like vel skulle bevege meg utenfor min vanlige chocolate chip cookie, så kunne jeg like godt gjøre det med høststil og kjøre på med en ordentlig luftig og smakfull gresskarcookie!

Disse kjeksene er med hånden på hjertet den mest luftige kjeksen jeg noen gang har laget. Også så myk og god! Alt for lett å spise… jeg spiste tre stykker, varme, rett fra ovnen… Men siden det er gresskar i disse her så blir det jo nesten som å spise salat. Sant? 

Men hva er en Snickerdoodle? Det er en amerikansk kjeks som er luftig og lys, og dyppes i en blanding av kanel og sukker før den stekes, slik at den får et nydelig crispy ytre som knaser godt mot tennene før du kommer til den myke kjernen og de mørke sjokoladedråpene. En perfekt høstcookie spør du meg!

 

 Du trenger (ca. 30 små cookies) :

115 gram smør

50 gram brunt sukker

100 gram hvitt sukker

2 egg

100 gram gresskarpuré (Jeg brukte Libby’s Pumpkin Puré)

190 gram siktet hvetemel

1 ts natron

1 ts bakepulver

1 ts kanel

1 ts vaniljeekstrakt

130 gram sjokoladedråper

100 gram hvitt sukker

1 ss kanel

 

Du gjør:

Bland sammen 100 gram hvitt sukker og 1 ss kanel i en liten bolle, sett til side. Dette er blandingen du skal dyppe kjeksene i før de stekes.

Sikt sammen hvetemel, natron, bakepulver og kanel, og sett til side.

Pisk smøret til det er glatt og lyst, ca. 5 minutter.

Pisk sammen romtemperert smør, hvitt sukker og brunt sukker til blandingen blir lys og luftig. Ca. 5 minutter.

Pisk inn ett og ett egg.

Rør inn gresskarpuréen og vaniljen.

Rør inn melblandingen i to omganger.

Vend inn sjokoladedråper.

Lag små emner med en spiseskje og vend i sukker og kanel-blandingen før du legger dem på et stekebrett kledd med bakepapir. Strø gjerne over litt ekstra av sukkerblandingen.

Jeg la 12 emner på hvert brett, men da fløt de litt inn i hverandre, så jeg anbefaler å legge tre i lengden og tre i bredden, dvs. 9 kjeks per brett.

Stek på 185 grader i ca. 13 minutter, til kjeksene er gylne i kantene, men fremdeles myke om du trykker lett på toppen. Ikke stek for lenge, da blir de tørre!

 

English Instructions

These truly are the fluffiest, most tender cookies I’ve ever made. I hope you enjoy them as much as my family did!

Ingredients (Yield 30 small cookies) :

115 grams unsalted butter

50 grams dark brown sugar

100 grams white sugar

2 eggs, size M-L

100 grams pure pumpkin puré

190 grams flour, plain white

1 teaspoon baking soda

1 teaspoon baking powder

1 teaspoon cinnamon

1 teaspoon good quality vanilla extract

130 grams semi- sweet chocolate chips

100 gram white sugar

1 tablespoon cinnamon

 

How to:

Set your oven to 185 degrees Celsius, or 375 degrees Fahrenheit.

In a small bowl, mix together the 100 grams of white sugar, and the tablespoon of cinnamon, and set aside. This is what you’ll be rolling the cookies in before baking.

In a large bowl, whip the butter until it’s smoothe and lighter in color.

Add in the two types of sugar and whip on high speed until light and fluffy. Scrape down sides as needed.

Incorporate the two eggs, one at a time.

Add in the pumpkin and the vanilla, and stirr to combine.

Sift together the flour, baking soda, baking powder and cinnamon.

Add the flour mixture to your sugar mixture in two parts, mixing well after each addition.

Use a spatula and stirr in the chocolate chips.

Make little dollops of dough using a tablespoon or a small cookiescoop, and roll each scoop in the sugar/cinnamon mixture. You can use a spoon to help coat the dough.

Place your coated scoops of cookiedough on a bakingtray covered with parchment paper. About 9 balls of cookiedough per bakingtray. Place them a few cm appart, as they will spread. Drizzle over a little extra of the cinnamonsugar.

Bake on the middle rack of the oven, for about 13 minutes, or untill the edges are golden, and the tops are soft to the touch. Make sure to not over bake, that will make the cookies dry.

Let the cookies cool for a couple of minutes on the tray, before you transfer them to a cooling rack to cool completely. Or you know.. eat five with a glass of milk and let the rest cool.

Enjoy!

 

#cookies #snickerdoodles #cinnamon #kjeks #hjemmelaget #kanel #dessert #bakst #matblogg #bakeblogg #dessertblogg #mat #kake

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg