Pepperkake Fudge / Gingerbread Fudge!

English instructions at the bottom!

Innlegget inneholder sponsede produkter, men er ikke betalt.

Jeg har aldri vært spesielt glad i pepperkaker.. merkelig nok. Alle liker jo pepperkaker. Jeg vet ikke hva det er, for jeg liker jo smaken, jeg bare går alltid for sjokolade når det kommer til kaker. Når jeg tenker meg om så er jeg ikke så glad i de andre typiske julekakene heller. Men konfekt, dét er en annen historie. Så da tiden kom for å begynne å tenke på julebakst så tenkte jeg med en gang: FUDGE! Dere husker kanskje denne fudgen fra i fjor som jeg falt så hardt for at jeg lagde den tre ganger før julen i det hele tatt hadde startet.. ahem… 

Men altså! I år ble det en mer krydret versjon basert på hvit sjokolade, med litt mørk sjokolade for dybde. Ikke bekymre deg, det smaker ikke sjokolade blandet med pepperkaker, det smaker bare godt krydret, deilig og søtt, med fudgens herlige myke konsistens.

Fudge som er utkledd som pepperkaker! Både i utforming og smak. Disse små rakkerne er noen skikkelige smakfulle sådan, og blir ekstra glade om du pynter dem som sine slektninger; pepperkakene! Jeg pyntet forresten med hvit sjokolade og små sjokoladelinser, men du kan bruke tradisjonell melisglasur også!

Til dette innlegget har jeg vært så heldig å bli sponset med ingredienser fra Oluf Lorentzen AS. De sendte meg en helt genial julepakke her om dagen, stappfull med søtet kondensert melk, forskjellige sjokoladedråper, krydder og vanilje. De importerer amerikanske matvarer til Norge, og jeg bruker ofte produkter derfra når jeg baker eller lager konfekt. Også før jeg fikk den magiske pakken! Rett og slett fordi jeg vet at det alltid er god kvalitet på varene, og at de er enkle i bruk.

De skjønne jule-sugerørene er forresten fra Honey Oak! Du finner dem HER.

Har du fått med deg at jeg kjører en giveaway i samarbeid med Honey Oak nå? Innlegget finner du HER, jeg håper du vil være med!

Du trenger ( til et tynt lag i en panne som måler 25×25 cm) / You need (Yields one thin layer covering a 25×25 cm pan) :

397 gram søtet kondensert melk ( Nestlé) / 397 grams Sweetened Condensed Milk (1 can)

350 gram hvite sjokolade dråper (Hershey’s) / 350 grams white chocolate morsels ( Hershey’s)

50 gram mørke sjokoladedråper (Hershey’s) / 50 grams semi sweet chocolate morsels (Hershey’s)

1,5 ts pepperkakekrydder (Jeg brukte mitt egne hjemmelagete Chai krydder som er litt rundere i smaken enn pepperkakekrydder jeg fant i butikken) / 1,5 teaspoons gingerbread spice (I used my own home made Chai spice, which I found had a little more body than the spice I found at my grocery store)

 

Du gjør:

Ha sjokoladen, krydderet og den søte kondenserte melken i en kjele som er stor nok til at du kan røre en del uten å skvulpe ut ingrediensene.

Smelt sammen sjokoladen og melken over lav varme, rør ofte. Ca. 5-10 minutter.

Nå skal massen være helt jevn og tykk, men elastisk.

Kle formen med stekepapir og smør den lett.

Ha massen i formen og trykk den lett ned så overflaten blir flat. Jeg laget et tynt lag så jeg kunne stikke ut med pepperkakeformer, men vil du lage firkanter kan du godt bruke en mindre form og lage et tykkere lag.

La fudgen avkjøles på kjøkkenbenken.

Pakk så formen inn i plastfilm og sett i kjøleskapet i 2 timer.

Oppbevar i lufttett boks i kjøleskapet.

Når du skal servere skjærer du fudgen i firkanter, eller som jeg har gjort her, stikk ut emner med pepperkake former.

Pynt gjerne med smeltet hvit sjokolade, melisglasur eller non stop.

 

English Instructions:

Guys, this fudge is creamy, spiced and delicious. Go nuts!

Prepare a 25 x 25 cm brownie pan with parchmentpaper and bakingspray. Set aside.

Place your sweetened condensed milk, chocolate morsels and spice in a medium sized pot.

Melt together over low heat, stirring continiously with a heatproof spatula.

Continue stirring until you have a thick elastic dough. About 5 – 10 minutes depending on the heat.

Take your spatula and turn your fudge down into the pan. I made a thin layer because I was going to cut out shapes using gingerbread moulds. If you prefer squares, you may want to use a smaller pan and create a thicker layer.

Smoothe over the fudge with your spatula. Don’t use a spoon, it will stick.

Let the fudge cool for about an hour, and then wrap the whole pan in plasticwrap and place it in the fridge for about two hours, or over night.

To serve, cut into cubes, or cut out shapes with a gingerbread mould.

They will keep their shape at room temperature.

If you don’t eat it all at once, keep the fudge in the fridge, covered in plasticwrap.

 

#fudge #pepperkaker #chaispice #krydder #jul #juleinspo #hjemmelaget #matblogg #kakeblogg #dessertblogg #mat #bakst #konfekt

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg