BolleSnurrer med fersken – og aprikosmarmelade og mandler!

Vi har alle forskjellige ting vi føler vi er gode på, og kanskje enda mer ting vi føler vi ikke er gode på! For meg er en av de tingene jeg ikke føler jeg er god på gjærbakst. Så det er noe jeg gjerne unngår å lage.. men det gjør jo ikke akkurat at jeg blir bedre på det! Så da tenkte jeg at jeg skulle hoppe i det og sette en gjærdeig eller ti, kanskje jeg til og med etterhvert kan føle at jeg er skikkelig god på det? Vi prøver!

Jeg hadde lyst å lage noe kanelsnurr-aktig, bare uten det klassiske kanelfyllet, og kanskje med noe litt mer fruktig. Valget falt på aprikosmarmelade, og i og med at mandler er utrolig godt sammen med stenfrukter så tenkte jeg, hvorfor ikke? Ekstra gode blir mandlene når de får litt farge i ovnen, så da passet det perfekt å strø litt skivede mandler over bollene før steking. 


 

Har du lyst å kose deg ekstra mye så kan du strø litt mørke sjokoladebiter over aprikosmarmeladen før du deler opp bollene og steker dem. Nam!

Grunnoppskriften jeg har brukt er DENNE fra krem.no, med et par bittesmå forandringer, jeg ville tro denne deigen passer til det meste av søt gjærbakst, så her er det bare å bruke fantasien som jeg har gjort her med aprikosmarmeladen.

Et lite notat angående deigen: den blir utrolig myk og luftig, som også resulterer i veldig myke og luftige boller, men det betyr også at du må være litt bestemt når du jobber med den. For eksempel kan det hende at du må pakke den litt ekstra godt sammen når du ruller inn fyllet, og bruk en skarp kniv når du skjærer av emner til bollene slik at de blir minst mulig squished og bevarer mest mulig av fyllet på innsiden.

Synes du det blir litt vel mye av fyllet som tyter ut, så er det bare å spre det over toppen av bollene før steking.

Ingredienser

Ca. 15 store boller

Bolledeig:

500 gram hvetemel

100 gram hvitt sukker

25 gram fersk gjær for søt gjærbakst

3 dl melk, romtemperert

75 gram smør, kuttet i biter, romtemperert

1 ts kardemomme

1 ts kanel

1/4 ts vaniljepulver

1 egg

1 egg eller litt melk/vann til pensling, romtemperert

Fyll:

380 gram fersken- og aprikosmarmelade ( Jeg brukte Lerum)

1/2 ts vaniljepulver

1/2 ts kanel

1 neve skivede mandler, til å strø på toppen

 

Du gjør

Fyll:

Ha marmeladen i en bolle og tilsett kanel og vanilje.

Rør godt, og sett til side. Den må gjerne stå i romtemperatur, men bruk lokk eller dekk over med plastfilm om den skal stå lenge før bruk.

Bolledeig:

Mål opp mel, sukker, kardemomme, kanel og vanilje og bland lett sammen.

Smuldre i gjæren.

Tilsett melk og ett egg, og elt sammen i ca. 6 minutter med kjøkkenmaskin.

Tilsett smøret og elt i 6 minutter til.

Dekk bollen med plastfilm og sett til å heve et lunt sted, minst en time, eller til deigen har doblet i størrelse.

Kjevle ut deigen og spre fyllet over.

Rull sammen til en pølse og del i emner som du setter på en bakepapirkledd bakeplate og dekker med plastfilm. La bollene etterheve i ca. 30-50 minutter.

Pensle med egg og strø over skivede mandler. Stek så bollene midt i ovnen i ca.10 minutter på 220 grader.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg