Vegan Chocolate Mocha Cheesecake

Jeg har eksperimentert litt på kjøkkenet i det siste, jeg ville teste ut oppskrifter jeg har sett på lenge, og selvfølgelig legge til min egen vri.

Jeg driver fremdeles og jobber med noen av oppskriftene, jeg vil liksom ikke helt gi meg før jeg synes de er akkurat riktige. Og så pirkete som jeg er så kan det ta litt tid! Men en av eksperimentene som faktisk ble ganske god er denne veganske ostekaken, hvor fyllet lages med blant annet cashewnøtter. Synes du også at det høres litt rart ut? Det syntes iallefall jeg da jeg først ble kjent med denne teknikken for å lage vegansk ostekakefyll, helt uten ost! Men hei hvorfor ikke. Kan du putte rømme i sjokoladekakedeig kan du vel putte cashewnøtter i ostekake!

Denne kaken blir fast, men kremete, med masse smak av sjokolade, og et hint av kaffe! Kremen og jordbærene på toppen balanserer ut den mektige sjokoladen, og frisker opp smaksopplevelsen. Nam!

Her har jeg tatt utgangspunkt i denne oppskriften fra Minimalist Baker. Hun er utrolig flink på veganske oppskrifter, og om du er på jakt etter skikkelig vegansk kosemat så anbefaler jeg absolutt at du tar en titt på den bloggen! Jeg har laget en Oreo bunn til denne ostekaken, originalen bruker egentlig en bunn laget av dadler, men jeg er ikke så begeistret for det. Jeg har også lagt til en god dose vanilje og espresso pulver, og forandret litt på fremgangsmåten.

Husk forresten på å sile fyllet ordentlig, da unngår du klumper, og fyllet blir silkemykt!

Håper du liker den!

Ingredienser / Ingredients

1 høy kake á 20 cm / 1 tall cake 20 cm in diameter

Bunn / Biscuit Base

200 gram Oreos, hele / 200 grams Oreos, whole 

80 gram vegansk smør / 80 grams vegan butter

Fyll/ Cheesecake filling:

215 gram rå cashew nøtter / 215 grams raw cashews

200 gram vegansk sjokolade, smeltet / 200 grams vegan dark chocolate, melted

60 gram kokosolje, smeltet / 60 grams coconut oil, melted

400 gram kokosmelk original, ikke light / 400 grams ( 1 can ) full fat coconut milk

1/2 dl sitronsaft / 1/4 cup lemonjuice

1/2 dl mørk lønnesirup / 1/4 cup dark maple syrup

40-50 gram sukker / 40-50 grams white sugar

2 ts vaniljeekstrakt / 2 teaspoons vanilla extract

1 ts espresso pulver / 1 teaspoon espresso powder

Pynt/ Toppings:

vegansk kremfløte / vegan whipped cream, such as coconut whip or soy whip

friske bær / fresh berries, such as strawberries

 

Fremgangsmåte

Oreo bunn:

Kle en springform med stekepapir, både sider og bunn.

Knus kjeksene i en kjøkkenmaskin.

Smelt smøret og bland sammen med kjeks smulene.

Trykk massen ut i bunnen av kakeformen, og sett i kjøleskapet mens du lager fyllet.

Ostekake fyll:

Ha cashewnøttene i en bolle og dekk med kokende vann. La stå i 1 time. Alternativt kan du dekke nøttene med kaldt vann og la dem trekke i 6-7 timer.

Sil godt av nøttene og ha dem i en kjøkkenmaskin, eller en kraftfull blender.

Kjør nøttene til de er i små biter, og tilsett så resten av ingrediensene.

Begynn gjerne med litt mindre sukker og smak til etterhvert til du når ønsket sødme.

Sil blandingen og hell den så over Oreo-bunnen.

Sett i kjøleskap over natten.

Før servering fjerner du forsiktig springformen, og drar av papiret.

Pynt med vegansk kremfløte og gjerne friske bær.

Oppbevar i kjøleskap.

English instructions

Biscuit base.

Line a cake tin with parchment paper, both bottom and sides. Set aside.

Place Oreos in a blender, and pulse until finely crushed.

Melt butter, and combine with the crushed Oreos.

Transfer Oreo and butter mixture to the cake tin, and press down lightly to form an even crust.

Place in the fridge while you make the filling.

Cheesecake filling:

Soak raw cashews in boiling hot water for 1 hour.

Drain cashews, discard the liquid, and place them in the blender with the melted chocolate, melted coconut oil, coconut milk, maple syrup and lemon juice. Blend until smoothe and combined.

Add espresso powder and vanilla extract, and add sugar to taste. Begin with half the sugar, then adjust until desired sweetnes.

Blend until smoothe.

Strain your filling to eliminate any grains or lumps, then poor over biscuit base and place in the fridge over night to set.

Decorate with vegan whipped cream of choice, and fresh berries before serving.

Keeps in the fridge for atleast 2 or 3 days, but I do recommend that you don’t decorate with whipped cream and berries until just before serving.

 

#ostekake #vegansk #veganskbakst #allergivennlig #melkefri #matblogg #kakeblogg #dessert #kake

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg