Royal Icing Snøkrystaller!

Så var vinteren her igjen.

Og jeg synes alltid det er gøy å pynte det jeg lager etter sesongene, så nå som det er kaldt ute og snø i luften tenkte jeg det kunne være litt stas å pynte mine neste cupcakes med snøfnugg! Jeg søkte litt rundt på nett og plukket opp noen tips på blant annet Pinterest, det var visst ikke bare jeg som hadde lyst å lage snøfnugg til å pynte baksten min med!

Jeg hadde lyst å bruke enten hvit sjokolade eller royal icing (som egentlig bare er melis og eggehviter med et fancy navn), men valget falt på royal icing denne gangen på grunn av den nydelige snøhvite fargen.


 

Det er ikke så vanskelig å få til, men du trenger litt tålmodighet og litt trening, med mindre du har en medfødt evne til å tegne perfekte snøfnugg i glasur, det kunne vært kjekt akkurat her. Jeg tror dette er en av de tilfellene hvor øvelse faktisk gjør mester, så prøv deg frem med forskjellige design og se hvordan det går! Jeg fant ut at de som var litt tykkere holdt lenger enn de helt tynne, som hadde lettere for å knekke.

Når snøfnuggene er tegnet så skal de tørke i romtemperatur til de blir helt helt helt tørre, og så kan de faktisk oppbevares i kjøleskapet i oppimot et år.

Ingredienser:

2 store eggehviter, romtemperert

130-150 gram melis

et par dråper sitronsaft til å “vaske” miksebolle, slikkepott og visp

Verktøy:

1 mal med snøkrystall mønster

1 ark bakepapir

1 sprøytepose

Tipp med et lite rundt hull fks. Wilton 3-Tip

En stor miksebolle

Elektrisk håndvisp eller kjøkkenmaskin

En stødig slikkepott

Instruksjoner:

Før du setter i gang med å mikse sammen eggehviter og melis kan det være lurt å sørge for at kjøkkenredskapene du skal bruke er godt tørket av. Når jeg skal lage Royal Icing eller marengs, egentlig hver gang jeg skal jobbe med eggehviter, så liker jeg å tørke ut av miksebollen jeg skal bruke med et par dråper sitronsaft. Tørk av slikkepotten og vispen i samme slengen så er du sikker på å få best mulig resultat.

Skill eggeplomme fra eggehvite, vær nøye med å ikke få noe eggeplomme i hvitene, da vil de ikke bli særlig stive.

Ha eggehvitene i miksebollen, og sikt inn melisen.

Pisk på lav hastighet til de er godt blandet sammen, og pisk så på høy hastighet i ca. 5 minutter. Nå skal du ha en tykk, klissete og blank masse, som er hvit i fargen.

Ta frem malen din, og legg over et bakepapir, teip det gjerne fast til en stødig flate. (Ryggen min orket ikke å stå ved kjøkkenbenken å tegne snøfnugg så jeg ble faktisk sittende i sofaen og tegne ved stuebordet.)

Putt en tipp i sprøyteposen du skal bruke, og fyll posen halvfull.

Tegn etter mønsteret du har foran deg, tegn gjerne inn mot midten av hvert snøfnugg, og prøv å hold et jevnt trykk mens du tegner.

La snøfnuggene tørke til de er HELT tørre. Dette kan ta opp til to dager i romtemperatur, og det er viktig å ikke rushe dem, da har de lettere for å knekke.

Når snøfnuggene er helt tørre kan du putte dem i en boks og oppbevare dem i kjøleskapet i opp til et helt år.

 

 

#snø #vinter #snøfnugg #vinterbakst #royalicing #kakedekor #kakepynt

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg