Årets Julefudge – Mørk Sjokoladefudge med Daim og Ristede Mandler!

Det har liksom blitt en tradisjon for meg å lage fudge til jul, og nå som Desember er rett rundt hjørnet har jeg testet ut enda en variant!

I år har jeg satset på en litt mørkere, og utrolig fyldig fudge, med biter av Daim og ristede mandler. Planen var egentlig å holde meg til kun mørk sjokolade og Daim, men jeg er glad jeg fikk det mandel-innfallet da jeg sto foran komfyren, for når du rister mandlene godt før du blander dem inn i fudgen så plukker de opp det karamellete og nøtteaktige i Daimen, og sammen løfter de smaken det siste lille hakket som gjør at dette er en vinner på julens kakebord. Ihvertfall i dette huset!

Det som også er så genialt med denne oppskriften er at den er så lett å få til, kan varieres i det uendelige, og holder seg flere uker i kjøleskapet. Dermed er den en perfekt kandidat til når du skal lage spiselige julegaver.

Det begynte for noen år tilbake med DENNE salte og søte versjonen, som jeg gikk å småspiste på hele den julen. Etterhvert la jeg til flere oppskrifter i fudge familien min, som DENNE med mocha, salte kjeks og tørket jordbær (det høres rart ut men det funker merkelig nok veldig bra sammen!), DENNE sykt gode varianten i to lag med mørk sjokolade, mandler, hvit sjokolade og appelsin, og DENNE utrolig smakfulle pepperkakefudgen som til og med har pyntet seg som ordentlige pepperkaker.

Tester du ut oppskriften så vil jeg gjerne høre hva du synes! Tag meg gjerne på Instagram med @TheVanillaMonologues og vis meg hva du lager!

 

Ingredienser (én form 23×15 cm) :

400 gram søtet kondensert melk (1 boks)

1 ts vanilabean paste, eller vaniljeekstrakt

400 gram mørk kokesjokolade, 70 % kakaoinnhold

225 gram Daim, eller annen sjokoladetrukket hard karamell

100 gram skivede mandler

 

Instruksjoner:

Kle formen du skal bruke med bakepapir, og smør med et tynt lag bakespray.

Putt de skivede mandlene i en kjele eller en stekepanne og rist på lav varme. De er ferdige når du begynner å kjenne en ristet aroma, og mandlene har fått en lett gylden farge. Pass på at du ikke bruker for høy varme, og rør hele tiden, det er lett å brenne mandlene.

Sett mandlene til siden mens du lager resten av fudgen.

Hakk opp Daim, halvparten finhakket og halvparten grovhakket, og sett til side.

Ha søtet kondensert melk, og vanilla bean paste i en stor kaserolle, gjerne non-stick.

Grovhakk kokesjokoladen og ha i kjelen.

Smelt sammen over lav til medium varme og rør godt underveis med en slikkepott som tåler varme.

Når blandingen er jevn og all sjokoladen har smeltet inn skal du ha en tykk og elastisk “deig”.

Nå rører du inn de ristede mandlene og halvparten av Daim’en.

Spar gjerne 1 ss av mandlene for å pynte toppen av fudgen.

Vend blandingen over i formen og trykk den jevn med slikkepotten.

Ha over resten av Daim’en og litt ristede mandler og trykk godt ned.

La formen stå på kjøkkenbenken til den er helt avkjølt, og ikke er varm når du tar på formen.

Pakk så formen inn i plastfolie og sett i kjøleskapet over natten.

Ta formen ut av kjøleskapet, ta av plastfolien og skjær fudgen i passende biter.

La gjerne fudgen stå i romteperatur ett kvarter til en halvtime før serving om du liker den myk, fudgen er helt fast når den er kald.

Oppbevar i lufttett boks i kjøleskapet i opp til 3 uker.

 

 

#fudge #karameller #konfekt #sjokolade #daim #mandler #julegodt #spiseligegaver #matblogg #dessertblogg #bakeblogg #matbloggsentralen

6 kommentarer
    1. Hei! Takk for oppskriften! Jeg prøvde den ut for noen dager siden, men byttet ut 70% sjokolade med vanlig kokesjokolade. Den ble kjempegod! Men jeg lurer på hvordan smaken blir dersom jeg bruker 70% sjokolade? 🙂

    2. Rakel: Hei Rakel, så gøy at du har testet ut oppskriften! Det blir ikke superstor forskjell, men vanlig kokesjokolade inneholder mellom 40-50% kakao, og litt mer sukker enn den med 70%. Om du bruker sistnevnte blir fudgen da bittelitt mindre søt, og smaker litt “mørkere” om du skjønner hva jeg mener. Da merker man også gjerne større forskjell på de forskjellige ingrediensene i hver bit; Daim, sjokolade og nøtter, istedenfor at alt glir litt inn i hverandre smaksmessig. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg