Kyllingsalat med grønnkål og ovnsbakt søtpotet!

I dag har jeg noe litt annerledes til dere.

Jeg har ikke pleid å legge ut middags- eller lunsjoppskrifter her på bloggen, men jeg har skikkelig dilla på den salaten her for tiden og jeg tenkte hei hvorfor ikke dele den med dere? Vi kan tross alt ikke leve på kake alene!

Nå tenker du kanskje mmmhm, januar, salat, nyttårsforsetter. Men dette er ikke så mye en “shit jeg har spist alt julegodteriet” – salat som det er en “Kroppen min føler seg ganske sliten akkurat nå og da vil jeg gi den et lite vitamin og næringsboost så den kan fikse det den skal fikse, bygge det den skal bygge og generelt være en lykkelig kropp” – salat!

I denne salaten så har jeg brukt tre forskjellige typer blader; grønnkål som er ganske robust, og to typer feldsalat som er mer delikate. På denne måten blir ikke salaten for “grov” og dermed lettere å spise. Jeg har også latt være å bruke dressing her, og det er fordi jeg moser det meste av den bakte søtpoteten og den bakte vanlige poteten sammen med litt smør og vender inn i selve salaten. Det høres kanskje litt rart ut, men jeg syns det er veldig godt, enda bedre enn å ha potetene i som separate biter, og du slipper en tørr og kjedelig salat.

Et lite tips er å ta med denne salaten som lunsj på jobb, den kan nemlig varmes opp igjen uten at grønnkålen blir dvask og ekkel, og smaker like godt dagen etter!

Håper du liker den!

Ingredienser ( 2 porsjoner ) :

2 store håndfuller grønnkål

2 store håndfuller feldsalat

1 stor søtpotet

1 stor vanlig potet

2 kyllingfileter

1 ss olje, til potetene (jeg bruker risolje, men liker du olivenolje passer dette også fint)

1 ts salt, til potetene

1 ts Provencekrydder, til potetene

1/4 ts urtesalt, til kyllingen

1/4 ts Chef Paul’s Vegetable Magic Seasoning, til kyllingen

2 ts smør ( jeg liker salt smør, gjerne økologisk)
 

Instruksjoner:

Begynn med å gjøre klar potetene.

Vask og skrell både potet og søtpotet, og del i staver.

Vend i litt olje, salt og Provence krydder, og bre over en stekeplate eller legg i en ildfast form.

Stek på 200 grader i 30-35 minutter, avhengig av tykkelsen på potetstavene.

Mens potetene steker kan du skylle og lett tørke av grønnkålen og salaten, og dele opp i passelige biter. Vil du gjøre det enkelt for deg selv kan du kjøpe ferdig vasket og kuttet grønnkål og feldsalat mix på pose, det er utrolig kjekt!

Sett salaten til side og stek opp et kyllingbryst. Krydre med ditt favorittkrydder, jeg elsker urtesalt og Chef Paul’s Vegetable Magic Seasoning akkurat nå. Begge deler får du blant annet på Meny.

Når potetene er ferdig stekt legger du av et par staver av hver sort til servering, og moser resten sammen med litt smør (valgfritt med smør, men anbefales).

Vend sammen de moste potetene, grønnkålen og feldsalaten. Skal du servere dette til flere er det pent med skivet kyllingfilet over, og avokadoen dandert på siden, men skal du bare ha til deg selv må du gjerne blande inn både avokado og kyllingfilet. Det gir god smak, og det er noe veldig tilfredsstillende med å spise noe som er blandet sammen på den måten, gjerne rett fra bollen!

Og det var det, en lun, næringsrik og nydelig salat!

 

#salat #lunsalat #kyllingfilet #økologisk #sunnmat #næring #matblogg #middagstips #lunsjtips #matbloggsentralen

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg