Saftige Blåbærmuffins med Blåbærfyll!

Jeg gikk forbi de fineste små skogsblåbærene i butikken her om dagen og ble akutt inspirert til å lage blåbærmuffins! Det har jo begynt å likne litt på høst noen dager nå, og på en eller annen merkelig måte er blåbær liksom både sommerlig og høstlig. 

Samtidig som jeg så disse ferske skogsblåbærene fant jeg også frosne økologiske skogsblåbær i frysedisken på Rema for bare en 20 kroning, og blåbærmarmelade søtet med kun eplejuice på kolonial.no. Ingen reklame, jeg bare liker å dele når jeg finner varer jeg digger. Bærene i fryseren veide akkurat 250 gram, perfekt mengde til muffinsene, og jeg tenkte at marmeladen må jo gjøre seg ypperlig som fyll! Skikkelig muffins for blåbærelskeren med andre ord. 

Muffindeigen i seg selv har mild smak av vanilje og et hint av kanel, bær vendes forsiktig inn og legges så i lag med marmelade mellom. Har du ikke marmelade fungerer vanlig blåbærsyltetøy helt fint, og er du av den modige typen kan jeg anbefale å legge til litt ingefær også.

Disse er skikkelig saftige og gode, og stappfull av nydelig blåbærsmak!

Ingredienser (ca. 12 muffins) :

220 gram hvetemel 

1 ts bakepulver 

1 ts natron

1/2 ts salt

1/4 ts kanel

115 gram smør, romtemperert

100 gram hvitt sukker 

50 gram lyst brunt sukker

2 store egg, romtemperert

120 gram yoghurt naturell eller gresk yoghurt 

2 ts vanilje ekstrakt

0,5 dl melk, jeg brukte mandelmelk

250 gram frosne blåbær

Blåbærmarmelade eller blåbærsyltetøy til fyll 

Instruksjoner:

Sikt sammen mel, bakepulver, natron, salt og kanel, og sett til side.

Pisk sammen smør, hvitt sukker og brunt sukker til blandingen lysner og blir luftig. Skrap ned sidene av bollen ved behov for å få med alt.

Tilsett eggene ett og ett, og pisk lett mellom hver gang.

Pisk inn vanilje og yoghurt.

Hell melblandingen i det våte og miks til du har en jevn, tykk røre. Spe med melk, til en litt tynnere røre.

Vend inn blåbærene med en slikkepott. Bruker du skogsblåbær vil de “blø” en del mer enn om du bruker amerikanske blåbær. Deigen min var nesten helt lilla før steking, og ble gylden med blå striper etter steking.

For å steke muffinsene finner du frem en muffinspanne med 12 plasser. Du kan velge om du enten vil spraye formen med bakespray og så ha røren direkte i eller om du vil bruke papirformer i tillegg. Jeg valgte det første og ser at det hadde vært lettere å få muffinsene ut hele om jeg hadde brukt papirformer i tillegg, så gjør gjerne det!

Legg en spiseskje med røre nederst i hver form, legg så på 1 eller 2 teskjeer med blåbærmarmelade i midten og fyll på med røre, ca. 1 spiseskje til.

Stek på 220 grader i fem minutter, og senk så varmen til 175 grader mens muffinsene fortsatt er i ovnen. Stek i ca. 18-21 minutter. Dette er for å få høye muffins som hever fort, og så steker på lavere varme for å bli helt gjennomstekt inni uten å bli brent på toppen.

Avkjøl et par minutter i formen, og sett så muffinsene over på rist for å kjøle helt.

Eventuelt kan du godt servere dem halvvarme med en kule vanilje is, pisket krem, eller en klatt yoghurt!

Oppbevares i kjøleskapet, og holder ca. en uke. Kan fryses, og holder da ca. 3 måndter.

#blåbær #blåbærmuffins #muffins #høst #høstbakst #kake #bakeblogg #kakeblogg #dessert #bakst #cupcakes

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg