The BEST Vegan Pecan Chocolate Chunk Cookies!

Oi oi to cookie-oppskrifter rett etter hverandre, gitt! Kanskje ikke så rart i og med at de forrige cookiene faktisk var inspirasjonen til disse.

Jeg har lenge hatt lyst å prøve å lage en skikkelig god vegansk cookie oppskrift, som ikke bare er god, men wow-god, og disse er akkurat det; WOW-gode! Derfor har de også fått tittelen “The BEST vegan pecan chocolate chunk cookies!”. Jeg burde forresten putte pecan nøtter i alle cookiene mine fra nå av for de blir skikkelig gode og toasty når de stekes, og gir en deilig fylde sammen med sjokoladen som karamelliseres lett under steking.

Hemmeligheten til den nydelige sprø skorpen, og den chewy midten ligger i fremgangsmåten. Først pisker man vegansk smør, og to typer sukker, luftig og lyst. Etter å ha tilsatt de andre ingrediensene får deigen hvile i kjøleskapet over natten slik at cookiene blir både sprø OG chewy mens de steker i ovnen. Ikke hopp over dette steget, det er det som gir den deilige konsistensen! Steker du kjeksene med en gang vil de bli helt flate og sprø. (Om du liker helt sprø cookies kan du selvfølgelig steke dem med en gang!).

Smøret jeg har brukt i denne oppskriften er Berit Nordstrand smøremyk rapskokos, et tips jeg fikk fra stemoren til en god venninne. Hun hadde brukt smøret i en fantastisk god vegansk kake, og jeg skrev en liten mental huskelapp på at den skulle jeg teste neste gang jeg skulle bake vegansk. Om du leser dette, tusen takk for tipset, det er det beste veganske smøret jeg har brukt! Jeg har nemlig ikke vært superbegeistret for annet vegansk smør jeg har brukt, jeg er generelt sær når det kommer til smak, men dette slo ann.

Et lite juletips fra meg til deg er å bytte ut melkesjokolade med hvit sjokolade og tørkede tranebær, og tilsette litt kanel for en skikkelig nydelig julecookie!

 

Ingredienser (ca. 10 store cookies) :

115 gram vegansk smør

110 gram hvitt sukker 

45 gram brunt sukker

2 ts vanilla bean paste eller vanilje ekstrakt 

140 gram hvetemel 

1/2 ts natron

1/4 ts salt

100 gram vegansk melkesjokolade

100 gram pecan nøtter

 

Instruksjoner:

Grovhakk nøtter og sjokolade, og sett til siden.

Pisk romtemperert smør hvitt, og tilsett brunt og hvitt sukker. Pisk luftig.

Tilsett vaniljen, og pisk lett inn.

Sikt sammen hvetemel, natron og salt, og rør godt inn i smørblandingen.

Rør inn sjokolade og nøtter med en slikkepott.

La deigen hvile i kjøleskapet i minst 3 timer, gjerne over natten. Dekk til med plastfilm.

Varm ovnen til 175 grader.

Sett emner av kjeksdeigen på en bakepapirkledd stekeplate, ha godt mellomrom, ca. 6 kjeks per plate. Deigen kan være litt smuldrete, men vil “smelte” sammen mens den steker.

Stek i ca. 17 minutter, og trykk cookiene litt ned på midten når det er ca. 3 minutter igjen. La dem steke ferdig, og avkjøl ca. 5 minutter på platen før du overfører til rist. Kjeksene vil være myke når de kommer ut av ovnen, men stivner etterhvert som de kjøles.

#cookies #kjeks #veganskecookies #veganskbakst #vegan #vegetar #jul #julebakst

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg