Tropisk sjokolademousse med pasjonsfrukt!

Asså den her… den ble så vanvittig god! Det er første gang jeg lager sjokolademousse, så jeg måtte jo selvfølgelig researche masse, og så forandre på alt og gjøre det sånn som jeg ville istedenfor.

Vel, kanskje ikke forandre på absolutt alt. Du lager fortsatt en “custard” av egg og fløte, smelter sjokolade og blander i og vender så inn pisket kremfløte, men jeg syntes det virket så unødvendig med masse forskjellige steg med varming av fløte og pisking her og der, så jeg komprimerte det til tre greie steg. Dessuten smakssatte jeg moussen med en god dose usøtet pasjonsfruktpuré for å få et tropisk hint som virkelig utgjør hele forskjellen.

Mer enn et hint egentlig, det er rett og slett en tropisk sjokolademousse! Luftig, fyldig, søt, fruktig og litt syrlig. Jeg ville faktisk laget denne med en gang jeg, om jeg var deg!

Kanskje noe å tenke på til årets påskedessert?

 

Ingredienser (ca. 3 rause porsjoner)

3 dl kremfløte, kald

2 store eggeplommer, romtemperert

2 ss sukker, hvitt

4 ss pasjonsfrukt puré, romtemperert

200 gram lys kokesjokolade

 

Instruksjoner:

Ha eggeplommer, 1 ss sukker og1 dl kremfløte i en kasserolle og varm opp under konstant røring. La småputre til blandingen tykner, rør inn pasjonsfruktpuré og fortsett å varme til blandingen er enda litt tykkere. Ca. yoghurt konsistens.

Sil over i en bolle og avkjøl til romtemperatur.

Brekk opp sjokoladen og smelt over vannbad, eller i microbølgeovn på lav varme.

Pisk eggeblandingen inn i den smeltede sjokoladen, bruk gjerne en elektrisk visp. Sett til side. (Her kan du velge om du vil sile over enda en gang, bare for å gjøre den ekstra silkemyk).

Stivpisk den resterende kremfløten med resten av sukkeret og vend forsiktig inn sjokoladeblandingen.

Fordél i former eller serveringsglass og sett i kjøleskapet minst 6 timer, helst natten over.

La stå i romtemperatur opp imot en halvtime før serving.

#sjokolade #sjokolademousse #pasjonsfrukt #dessert #tropisk #bakeblogg #dessertblogg #matbloggsentralen #påske #påskedessert

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg